سوال متداولی که بیسیاری از کارآفرینان و مدیران کسب و کارهای اینترنتی بسیاری مواقع از خود می پرسند ، این است که چگونه در کسب و کار اینترنتی اعتماد سازی کنیم؟

اعتماد مقوله‌ای بسیار مهم و حیاتی در زندگی انسان است و بدون آن انجام هر کاری عملا غیر‌ممکن و ملال‌آور است، در واقع بر پایه اعتماد است که بسیاری از روابط انسان شکل می‌گیرد و موضوع کسب و کار هم از این قاعده مستثنا نیست.پس بیهوده نیست اگر بگوییم :

 اعتماد اساس کسب و کار است

واژه‌ی اعتماد‌ از کلمه‌ی نورسیِ تریستا، گرفته‌شده است که به معنای باورکردن یا یقین‌داشتن است. آن‌طور که از قدیم گفته‌اند رابطه‌ی بدون اعتماد‌ مثل ماشین بدون بنزین است؛ هر چه‌قدر بخواهید می‌توانید در آن بمانید اما به جایی نخواهید رسید.”

جالب است بدانید در یک بررسی انجام شده توسط شبکه تجاری (۲۰۰۰) ، موضوع امنیت به عنوان بزرگ ترین مانع برای پذیرش کسب و کار اینترنتی به عنوان مدل یک کسب و کار و ابزار معامله نقل شده است.

 

اغلب افراد موضوع اعتماد را مساوی با امنیت می دانند.اما در واقع این دو کلمه تفاوت هایی با هم دارند ولی اغلب به طور مکمل هم به کار می روند.

اعتماد می تواند به عنوان تمایل به پذیرش سطحی از عدم امنیت برای تشخیص مزایای آتی توصیف گردد.اعتماد در نتیجه تعامل ارتباطی پایدار ظاهر شده که در آن طرفین به طور مداوم انسجام میان سطح نگه داری شده اعتماد یا عدم اعتماد خود و رفتار واقعی شریک را در تعامل ارتباطی ارزیابی می کنند.

اعتماد یک سرمایه اجتماعی است که به یک سرمایه گذاری اجتماعی متقابل از طرف یک شریک نیاز دارد.

به طور کلی نوع مدل کسب و کار اینترنتی ( E-business) فاقد برخی اجزاء ساختاری بروز اعتماد است.در واقع مجازی بودن کسب و کار اینترنتی به نوعی قضاوت ها را به سمت عدم اعتماد سوق می دهد ، از این سو ایجاد اعتماد در مدل کسب و کارهای اینترنتی نسبت به سایر مدل های کسب و کار، سخت تر و زمان بر تر است .تاکید بر محافظت قانونی و توسعه فناوری برای بکار گیری سیستم های ایمن به عنوان روش های اولیه کنترل خطرات در مدل های کسب و کار اینترنتی می باشند.

با بررسی مدل های کسب و کار اینترنتی در می یابیم که به صورت کلی چهار عامل مهم برای اعتماد در این نوع از کسب و کارها وجود دارد :

  1. کیفیت محصول
  2. صحت کسب و کار یا مصرف کننده
  3. صحت اطلاعات
  4. بی عیبی کسب و کار یا مصرف کننده.

شنایایی و آشنایی با این عوامل چهارگانه به مصرف کنندگان در زمان شروع روابط آنلاین بسیار کمک می کند.

در مدل های کسب و کار اینترنتی ، مصرف کنندگان یا خریداران با فروشگاه ها یا ارایه دهندگان خدماتی وارد تعامل می شوند که گاه هرگز آنها را نمی بینند و فرسنگ ها از آنها فاصله دارند ، مصرف کنندگان کالاهایی را به صورت آنلاین خریداری می کنند که هرگز آن ها را ندیده اند، و فقط از طریق تبلیغات و عکس های مجازی از خود کالا و رایط و اوصاف آن ها مطلع گشته اند.

مصرف کنندگان فقط از طریق تجربه می تواند اعتماد را در خرید محصولات فیزیکی از طریق اینترنت ایجاد نمایند.

طی بررسی های بعمل آمده موارد زیر از سوی مصرف کنندگان به عنوان دلایل اعتماد ذکر شده است:

  • کیفیت محصولات ارایه شده توسط بنگاه ها یا وب سایت های اینترنتی ، می تواند زمینه ساز ایجاد اعتماد در مصرف کنندگان و خرید ها و مراجعات بعدی آن ها گردد.
  • صحت کسب وکارهای اینترنتی، واقعی بودن آنها ، قابل دسترس بودن ، وجود آدرس یا محل های شناسایی قابل شناسایی بودن مدیران یا افراد آن مراکز .
  • معرفی صحیح و واقعی کالا ، محصولات و  یا خدمات.
  • شرایط تحویل مشخص و یا معرفی شرایط ارسال مطمین برای مصرف کننده .
  • ایجاد واحد پاسخگویی و پشتیبانی برای ممصرف کنندگان
  • رعایت حقوق مصرف کنندگان و پایندی به آن.

وقتی افراد به شما اعتماد‌ می‌کنند، احتمال باورشان به شما، پیوندشان با شما و خریدشان از شما بسیار بیشتر می‌شود.