نماد اعتماد الکترونیکی چیست؟

نماد اعتماد الکترونیکی، نشانه‌ای نمادین است که منحصراً توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی که وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران صادر شده و به کسب و کارهای مجازی (کسب و کار اینترنتی و موبایل) مجاز با هدف ساماندهی، احراز هویت و صلاحیت آنها اعطا می‌گردد.
در واقع نماد اعتماد الکترونیکی به عنوان تاییدیه به فروشگاه‌های اینترنتی داده می‌شود.

%d9%86%d9%85%d8%a7%d8%af

نماد اعتماد الکترونیکی پس از بررسی درگاه (وب‌سایت) و احراز هویت و صلاحیت مالک (حقیقی یا حقوقی) آن برای مدت یک سال صادر می‌گردد.

پیشنهاد ویژه دیدن فیلم دوره آشنایی با نماد اعتماد الکترونیکی

نماد اعتماد الکترونیکی از کجا آمد؟

براساس مصوبه جلسه مورخ ۱۲/۰۴/۱۳۹۱ شورای امنیت کشور ، نماد اعتماد الکترونیکی با هدف ساماندهی فعالیت سایت های فروش اینترنتی ایجاد و ، مسئولیت اعطاء نماد الکترونیکی به مرکز توسعه تجارت الکترونیکی تفویض شد.

چه کسانی می توانند متقاضی دریافت نماد الکترونیک باشند؟

مالک و یا مسئول کسب و کار اینترنتی اعم از شخص حقیقی و یا حقوقی می توانند متقاضی دریافت نماد الکترونیکی باشند.
مالک یا مسئول کسب و کار اینترنتی کیست؟ هویت متقاضی ( شخص حقیقی یا حقوقی ) دریافت نماد الکترونیک باید با هویت مالک دامنه مطابقت داشته باشد.
هویت متقاضی نماد اعتماد الکترونیکی : هویت مالک دامنه(مالک دامنه ممکن شخص حقیقی باشه یا شخص حقوقی)

در مورد شخص حقوقی ، دامنه ممکن است به نام شرکت و یا یکی از اعضاء هیئت مدیره باشد.

شخص حقیقیکیست؟ به انسان زنده شخص حقیقی گویند، یک انسان با زنده متولد شدن دارای شخصیت و در عالم حقوقی دارای اعتبار می شود و می تواند صاحب حق و تکلیف گردد.
شخص حقوقیکیست؟شخص حقوقی همان شرکت ها و نهادها و موسساتی هستند که پس از طی مراحل قانونی به ثبت میرسند یعنی از زمان ثبت دارای موجودیت و شخصیت حقوقی و اعتباری می گردند.شخص حقوقی دارای حقوق و تکالیفی هستند.
وجود شخص حقوقی و شخصیت آن، اعتباری است( یعنی بواسطه حمایت قانون گذار و ثبت قانونی دارای اعتبار می شوند و در به زبان ساده متولد می گردند.)

شرایط شخص حقیقی متقاضی دریافت نماد اعتماد الکترونیکی:

۱٫ سن شخص حقیقی: حداقل سن متقاضی دریافت نماد الکترونیکی ۱۸ سال تمام می باشد.
۲٫ شرایط جنسیتی: متقاضیان ذکور ( پسر) برای دریافت نماد الکترونیکی باید کارت پایان خدمت و یا معافیت از خدمت سربازی یا گواهی اشتغال به تحصیل معتبر داشته باشند.
گواهی اشتغال به تحصیل معتبر : یعنی گواهی اشتغال به تحصیلی که در زمان ارائه ، مدت اعتبار آن منقضی نشده باشد و توسط دانشگاه های معتبر داخل صادر شده باشد.
۳٫ صلاحیت شخص حقیقی: شخص حقیقی متقاضی دریافت نماد الکترونیک باید صلاحیتش توسط اداره نظارت بر اماکن عمومی ناجا مورد استعلام قرار گیرد.

چگونه درخواست نماد الکترونیکی نماییم؟

با ورود به سایت enamad.ir و انتخاب گزینه دوم یعنی درخواست نماد اعتماد ، وارد صفحه ورود به سامانه می شویم که از ما نام کاربری و رمز عبور می خواهد ، درصورتیکه برای اولین بار وارد این سامانه می شوید ، نیاز است برای خود حساب کاربری جدید ایجاد کنید.

برای ایجاد نام کاربری جدید، اطلاعاتی از شما می خواهند ، اطلاعات خود را به شرح موارد خواسته شده با دقت وارد نمایید.
نکته : تیک دو باکس انتهای صفحه را فعال نمایید.

در صفحه ایمیل خود ،روی لینک فعال سازی شناسه کلیک کنید.

وارد صفحه کاربری جدید خود در ثبت درخواست نماد اعتماد شوید.

در صفحه جدید ایجاد شده با دقت کامل ، اطلاعات خود را وارد نمایید.
-مرحله بعد : بارگذاری مدارک مورد نیاز
-بعد از مرحله احراز اطلاعات و انجام موارد خواسته شده ثبت نام تکمیل می گردد.
در صورت نیاز به ویرایش اطلاعات و یا مدارک بارگذاری شده می توانید وارد منو ویرایش شوید و اصلاحات مدنظر را انجام دهید.
بعد از ثبت نهایی درخواست در سایت ، درخواست ما و مدارک ارسالی ما مورد بررسی قرار می گیرد که نهایتا منجر به تایید می گردد.

 پیشنهاد می کنم اکنون،جزوه نماد اعتماد الکترونیکی را دانلود و مطالعه فرمایید.

نکاتی در مورد تعهدات دارنده نماد اعتمادالکترونیکی

  • دارنده نماد اعتماد باید هرگونه تغییر در عنوان ، موضوع و محل کسب و کار در خصوص شاخص های اعطای نماد اعتماد را در اسرع وقت به مرکز اعلام نمایند.
  • دارنده نماد اعتماد باید تجهیزات استاندارد مورد تایید مرکز را به کار گیرد.
  • دارنده نماد اعتماد باید به مکاتبات-اعم از الکترونیکی و فیزیکی –و اخطار های صادره از سوی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی و دستگاه های نظارتی، حداکثر طی دو روز کاری پاسخ دهد و اطلاعات و گزارشات را در زمان های ابلاغ شده ارائه نماید.
  • دارنده نماد اعتماد باید شرایط و مقدمات حضور بازرسین را فراهم و اطلاعات و تجهیزات مورد نیاز آنها را جهت انجام وظایف نظارتی فراهم نماید.
  • چنانچه دارنده نماد اعتماد به مدت سه ماه بدون عذر موجه و قابل قبول فعالیتی نداشته باشد ، پس از دو تذکر به فاصله ۱۰ روز توسط مرکز ، نماد وی ابطال می شود.