در مقاله پیش رو سعی می کنیم ضمن بیان مفهوم و اهمیت الگوها در مدل های کسب و کار ، به تشریح برخی از الگوهای کسب وکار اینترنتی پرداخته و در شماره بعدی این مقاله به بررسی جایگاه حقوقی هریک از این الگوها و بررسی قوانین و ضوابط جاری خواهیم پرداخت.

داشتن الگو در کسب و کار می تواند به عنوان عاملی برای تنظیم جریانات محصول ، خدمات یا اطلاعات و منابع درآمدها و منافع برای تامین کنندگان و مشتریان تعریف گردد.

الگوی کسب و کار اینترنتی E-business در واقع برگردان و انطباق الگوی یک کسب و کار با اینترنت یا در اینترنت است.

سازمان ها و شرکت ها از آن جهت درصدد تعریف و ترسیم الگوهای کسب وکار خود هستند که آن ها را همانند چهارچوب هایی برای ایجاد ارزش افزوده در اقتصاد جدید یا اقتصاد دیجیتالی می دانند .

اهمیت الگوها در  کسب و کار 

  • یک سازمان یا سیستم کسب و کار از طریق الگوهای کسب و کار می تواند تشخیص دهد که در کجا و چگونه زنجیره ارزش افزوده و سود ایجاد کند.
  • یک الگوی کسب و کار شرکت را قادر به تحلیل محیط خود به طور موثر تر نموده و از آن طریق از استعداد بازارهای خود بهره می گیرد.
  • مشتریان را بهتر درک می کند و موانع ورود را برای رقبا بالا می برد.

الگوهای کسب و کار اینترنتی از مزایای ارتباطات الکترونیکی برای رسیدن به فرآیندهای ارزش افزوده استفاده می کنند.اینترنت تعداد و ترکیب الگوهای کسب و کار ، مصرف کنندگان و سازمان ها و شرکت های عمومی و خصوصی و ارگان ها را به هم مرتبط می سازد و افزایش می دهد.

از انواع الگوهای کسب و کار اینترنتی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • واسطه ها
  • فروشگاه های الکترونیکی
  • مراکز خرید الکترونیکی
  • حراجی های الکترونیکی

واسطه ها:

کسانی هستند که خریداران و فروشندگان را برای اهداف معاملاتی گرد هم می آورند.چندین شکل الگوهای واسطه ای در کسب و کار اینترننتی وجود دارد. واسطه ها انواع گوناگونی دارند اما از مهم ترین واسطه ها در دنیای مجازی می توان به عمده فروش ها و خرده فروش ها اشاره کرد، علاوه بر دو مورد ذکر شده ، واسطه هایی نیز هستند که به جمع آوری اطلاعات مورد نیاز شرکت های مختلف در مورد مشتریان خود می پردازند.

فروشگاه ها الکترونیکی:

وب سایت هایی برای ترویج و یا فروش  اطلاعات ، محصولات یا خدمات .به دلیل هزینه ورود کم و قابل دسترس بودن این گونه قروشگاه ها برای اکثریت افراد و مصرف کنندگان محبوبیت خاصی دارند.یعنی مسیر دسترسی سریع به اطلاعاتی در زمینه محصولات و خدمات و انجام تبادلات بر روی اینترنت که دامنه عظیمی از محصولات و خدمات را تحت پوشش قرار می دهند.

مراکز خرید الکترونیکی:

مجموعه ای از چند فروشگاه تحت یک آدرس اینترنتی که دارای وجوه مشترکی بین خودشان هستند.مثل انواع محصولات یا خدمات ارایه شده ، نوع سیستم پرداخت یا هدف گیری یک بازار مشترک.

حراجی های الکترونیکی :

حراج فرآیندی رقابتی است که در آن خریداران به فرو شندگان یا فروشندگان به خریداران ، قیمت پیشنهاد می کنند.حراجی های الکترونیکی یک کانال ارتباطی را ایجاد می کنند که از طریق آن فرآیند مزایده و مناقصه برای محصولات و خدمات می تواند میان خریداران و فروشندگان رقابت کننده اتفاق بیافتد.